19 April, 2021

تک‌فرزندی یکی از معضلات پیش روی جمعیت کشور است

به گزارش پایگاه خبری دیار ملکان، سید محمد علوی در نشست خبری بعدازظهر دوشنبه اظهار داشت: سیاست جمعیتی در مورد لزوم افزایش جمعیت و جنبه های مختلف جمعیت از جمله فرزندآوری ، تسهیل ازدواج و تقویت خانواده ها ، بهداشت باروری ، ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی ، توانمندسازی جوانان ، احترام افراد مسن ، تقویت مشاهده شد که مولفه های هویت ملی ، محیط زیست ، کاربری زمین و نظارت بر تغییرات جمعیتی ، اجرای به موقع و مداوم آنها می تواند بر کمیت و کیفیت جمعیت تأثیر بگذارد.

وی گفت: “كودك تنها آفت كودك است و كودكی كه به تنهایی متولد می شود داشتن خواهر و برادر خوب است ، زیرا میل به فرزندان در مردان و زنان غریزه ای است كه خداوند به او داده است” “مردم به هر دلیلی یا بعد از آن نمی توانند ازدواج کنند.” آنها نمی توانند از ازدواج بچه دار شوند ، آنها سعی می کنند کسی (نوزاد یا کودک) را برای تربیت او بیاورند. امروزه بسیاری از زوج های جوان بر این باورند که خانواده ایده آل خانواده ای با یک فرزند است و داشتن بیش از یک فرزند در یک خانواده کیفیت تربیت آنها را کاهش می دهد.

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان گفت: “قبلاً هرگز فرزندآوری یا تک همسری کم در جامعه ایران به اندازه اکنون گسترده نبوده است. اسلام داشتن چند فرزند در شرایط خاص را توصیه کرده و تولید مثل را به عنوان یکی از اهداف مهم ازدواج ذکر کرده است.

علوی اظهار داشت: احساس تنهایی ، لجاجت ، شکنندگی ، عدم تحمل ، انتظار ، ناامیدی ، عزت نفس کاذب و بسیاری دیگر از اختلالات رفتاری از پیامدهای روانشناختی کودک تنها است که به گفته روانشناسان ، حمایت فوری والدین نمی تواند جایگزین مناسبی باشد. برای کاهش آن ، زیرا تنهایی باعث می شود کودک در برقراری ارتباط با دیگران مشکل داشته باشد و نمی تواند با دیگر همسالان خود کنار بیاید.

وی گفت: “در خانواده های دو نفره انگیزه کسب درآمد و کار به تدریج در حال از بین رفتن است و زنان و مردان در فکر این هستند که برای چه کسانی باید اینقدر سخت کار کنند.” “مهمترین مشکل پیر شدن جمعیت کشور ، افراد میانسال و کمبود فزاینده نیروی کار است و این یکی از جدی ترین بلایای اجتماعی پدیده تک همسری است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تأکید کرد: این مشکل باید در راس تصمیمات و برنامه های دولت حل شود ، زیرا خانواده های تک والد تا رفع مشکلات اقتصادی و فرهنگی اقدامات بیشتری برای بچه دار شدن انجام نخواهند داد. البته افزایش تعداد کودکان فاقد زیرساخت در سالهای آینده چالشهای بسیاری از جمله کمبود مسکن ، کاهش منابع و از دست دادن شغل و فرصتهای آموزشی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

تأثیر تصادفات رانندگی جاده ای بر جمعیت

وی افزود: تصادفات جاده ای یکی از مهمترین مشکلات و موانع توسعه پایدار در سطح بین الملل است ، بنابراین طبق اطلاعات دریافتی از کشورهای جهان در سال 2016 ، تعداد کشته شدگان ناشی از تصادفات جاده ای 1.6 میلیون نفر است. شخص

علوی افزود: حوادث رانندگی جاده ای اولین علت مرگ کودکان و نوجوانان (5 تا 29 سال) است که هشتمین علت مرگ در تمام گروه های سنی است. همچنین فرض بر این است که اگر برای جلوگیری از آن اقدامی انجام نشود ، تا سال 2030 هفتمین علت مرگ و میر در جهان خواهد بود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد مرگ و میر در تصادفات رانندگی در جاده ها در بین عابران پیاده ، موتورسواران و دوچرخه سواران اتفاق می افتد ، یعنی کسانی که در سیستم طراحی جاده به آنها توجه لازم نشده است ، اظهار داشت: کودکان سایر گروه های آسیب پذیر آنقدر شلوغ هستند که تقریباً هر چهار دقیقه یک کودک در یک حادثه رانندگی می میرد.

وی اظهار داشت: سالانه 186 هزار و 300 کودک معادل بیش از 500 کودک هر ساله بر اثر تصادفات جاده ای در سراسر دنیا می میرند. کودکان خردسال به دلیل محدودیت رشد جسمی ، روحی و اجتماعی در معرض ترافیک جاده ای نسبت به بزرگسالان هستند.

علوی در ادامه اظهار داشت: در ایران سالانه تعداد زیادی از هموطنان بر اثر تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند که طبق آمار سازمان بهداشت جهانی در سال 2016 تعداد کشته شدگان در تصادفات جاده ای 16 426 نفر بوده و علی رغم روند نزولی در Y ما قربانی حوادث رانندگی جاده ای شده ایم ، اما هنوز هم یکی از کشورهای جهان با بالاترین میزان تلفات در جاده های جاده ای (20.5 درصد از جمعیت) هستیم.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان خاطرنشان کرد: طبق آمار پزشکی قانونی کشور ، طی 18 سال گذشته (از سال 1985 تا 1997) ، حدود 70 درصد مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای در حوادث برون شهری و جاده های روستایی رخ داده است. : طبق آمارهای قضایی در استان خوزستان ، در شش ماه اول سال 1999 ، تعداد کشته شدگان تصادفات جاده ای 389 نفر بوده است که 9 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است ، اما هنوز هم زیاد است. استان خوزستان پس از استانهای تهران ، فارس ، خراسان رضوی ، اصفهان ، کرمان ، سیستان و بلوچستان در مکان هفتم قرار دارد.

وی گفت: “عواملی مانند شهرنشینی سریع ، استانداردهای ایمنی پایین ، قوانین بی اثر ، اجرای ضعیف ، حواس پرتی یا خستگی هنگام رانندگی ، رانندگی تحت تأثیر مواد مخدر ، مواد مخدر یا الکل ، سرعت غیر مجاز و نداشتن کمربند ایمنی و کلاه ایمنی.” ایمنی ، صحبت با تلفن همراه و حواس پرتی هنگام رانندگی از دلایل این تصادفات است.

ایدز و تأثیر آن بر جمعیت

علوی در ادامه اظهار داشت: تعداد مبتلایان به HIV در کشور ما تا پایان سال گذشته 41 هزار و 494 نفر بوده است که از این تعداد 19 هزار و 164 نفر فوت کرده اند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: از این تعداد 82 درصد از کل موارد را مردان و 18 درصد را زنان تشکیل می دهند اما ماهیت انتقال و درصد زنان و مردان در سال های اخیر تغییر کرده است به طوری که همه موارد شناسایی و گزارش شده است. در سال 1998 ، 29٪ از ثبت نام ها توسط زنان و 71٪ از مردان انجام شده است.

وی گفت: “پنجاه درصد موارد شناخته شده در زمان تشخیص در گروه سنی 20 تا 35 سال بود.” مواردی از مادر به کودک و در 29٪ از راههای احتمالی عفونت گزارش نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *