28 November, 2020

تکامل شیراز و حفظ ارزش ها در کنار هم باشند/حفظ آثار تاریخی فارس.

به گفته مطبوعات ، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در دیدار با مدیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی فارس و نماینده وی گفت: شیراز دارای هزاران سال تاریخ باستان است و امروزه در کتابهای درسی تخصصی به خوبی آموزش داده شده است. این نشان می دهد که شیلرها توانایی های زیادی دارند ، اما چه تعداد از این توانایی ها امروزه استفاده می شود.

وی ادامه داد: در زمینه دانشگاه هنر در شیراز مشکلاتی وجود دارد. نامی برای این دانشگاه وجود دارد اما هیچ رسم و الزامی وجود ندارد. نباید به عنوان یک مهد فرهنگ به دانشگاه هنر شیراز توجه شود. هنر. از یک طرف ، ما به این نیاز داریم. ” جامعه را با اهمیت میراث فرهنگی آشنا کند.

وی افزود: فرض کنید دانش آموزی که به عنوان میراث میراثی در مدرسه خان تحصیل می کند و زندگی می کند ، مثلاً چقدر جریان دارد ، تاریخ افتخارآمیز این مدرسه چیست و سابقه طولانی آن چیست؟ آیا آن دانش آموزان و مردم شیراز به طور کلی و گردشگرانی که از این مدرسه بازدید می کنند ، می دانند که این مدرسه محل تحصیل و تدریس ملاصدرا است و اتاق ملاصدرا هنوز در دسترس و مورد استفاده است. اینها سرمایه های مغفول مانده شهر ما هستند که مورد توجه قرار نمی گیرند.

امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه نگاه قرآنی در توجه به آثار گذشته وجود دارد ؛ وی گفت: قرآن کریم دستور تخریب یادگارهای گذشته را نداده و نگفته است؛ “وَنِنَّكُمْ لَتَمُرُّونَ عَلَيْهِمْ مُصْبِحِينَ” ، می بینید كه دروس ویرانه های قوم لوط چیست ، بنابراین قرآن میراث گذشتگان را شناخته است.

وی با بیان اینکه فراوانی آیات قرآنی نشان می دهد که نگاه او به آثار گذشته تخریب آنها نیست ، گفت: “ایدئولوژی داعش ظهور کرده و آثار باستانی را در عراق ، افغانستان و جاهای دیگر از بین می برد و عواقب و حاشیه های این دیدگاه داعش ، به عنوان دیدگاهی که ادعا می کند دارای یک دیدگاه مذهبی است ، گردن دانشجو و روحانی ما نیز می شود.

امام جمعه شیراز با یادآوری ماجرای صحنه دیدار امام علی (ع) از طاق مدائن و اینکه وی استفاده از آن را برای دیگران در هر قسمت از این اثر تاریخی توضیح داد ، گفت: “از نظر فقهی ، بحث در مورد حفظ یا تخریب یک اثر امکان پذیر است. ” ؛ نظر ما این است که برخی از آثار باید حفظ شوند زیرا در زندگی آینده ما موثر هستند. بنابراین میراث فرهنگی باید با همکاری حوزه علمیه وارد نشت و کارگاه هایی شود و راه حل مقابله با این موارد تعیین شود.

برخی به نام انقلاب دست به اقدامات غیرقانونی می زنند

آیت الله دژکام با بیان اینکه در رفتار امام خمینی (ره) حکم تخریب آثار باستانی را نمی دانیم ، گفت: “اما امروز برخی نام های انقلابی می آورند و به دنبال مواردی می روند که البته خلاف شرع و قانون محسوب می شود ، این مسئله جنبه دیگری دارد ؛ شهر به عنوان مکانی که مردم در آن زندگی می کنند ، کامل است و به گفته هنرمندان ، شهر زنده است و به طور مداوم در حال تکامل است. ما باید تحولات شهر را بپذیریم و همچنین باید حفظ ارزش های شهر ، و ما باید بتوانیم این دو را به هم پیوند دهیم.

وی با ذکر مثالی در این زمینه گفت: “در گذشته برخی کانالها در شیراز برای انتقال فاضلاب بود و روی آنها پوشیده نشده بود. همچنین مورخان در آثار خود ذکر کرده اند که در برخی از مناطق شهر بوی نامطبوع وجود دارد و برخی بیماری ها ، که اکنون صحیح نیست که کسی بیاید و بگوید این کانال ها باید حفظ شوند زیرا به گذشته های تاریخی تعلق دارند.

امام جمعه شیراز گفت: میراثی که از گذشته برای ما باقی مانده است ، باید توسط کارشناسان به معنای واقعی کلمه ارزیابی و ارزیابی شود و در این کار تخصصی ، نباید نگاه مغرضانه داشته باشیم. دیدگاه حفظ میراث را به عنوان یک اصل در نظر می گیرد و دیدگاه دوم که مکمل این دیدگاه است می گوید میراث گذشته باید دارای ارزش و هویت باشد تا ما آن را حفظ کنیم. این سردرگمی تا زمان حل و فصل این دو جهت ادامه دارد و خوب درک نشده

نماینده ولی فقیه در فارس همچنین با اشاره به وجود دو محور گردشگری مذهبی در شیراز که باید برای آنها طرح فرهنگی بیان شود ، گفت: تعدادی از ارزشهای دینی وجود دارد که باید هنگام ورود گردشگر به مذهبی رعایت شود مکانی مانند یک مسجد تاریخی. احترام بگذارید این مسائل باید به درستی توضیح داده شود. توجه جدی به گردشگری حلال امام جمعه شیراز موضوع گردشگری حلال را از مهمترین موضوعاتی دانست که امروزه مورد توجه کشورهای جهانگردان مانند ژاپن و اسپانیا قرار دارد و بر اساس آن امکان جذب گردشگر از یک میلیارد مسلمانان جهان. مهیا خواهد شد.

وی در پاسخ به این سال که استانداردهای گردشگری حلال در شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) چیست ، گفت: حقیقت این است که علاوه بر گردشگری ، گردشگران به دنبال لذت نیز هستند. گردشگری حلال به این معنی است که ما باید بتوانیم تور حلال و احساس لذت حلال را به گردشگر منتقل کنیم. این بسیار ظریف است و باید به آرامی آموزش داده شود و ما باید هر دو چارچوب گردشگری حلال و مذهبی را به ویژه به مدیران تورها ، شرکت ها و هتل ها آموزش دهیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس خاطرنشان کرد: برای برخی مباحث گردشگری باید با جدیت بیشتری فکر کنیم و راه حل حلال را پیش بینی کنیم ، در غیر این صورت به مشکلات و معضلات خواهیم رسید.

امام جمعه شیراز در مورد مساجد تاریخی مانند نصرالملک و عتیق نیز گفت: “این مکان ها مساجد هستند ؛ گاهی اوقات مردم شکایت می کنند که از نوع نگاه به این مکان ها گویی جنبه موزه بودن از موزه بودن برتر است. مسجد ، و این منظره خوب نیست ؛ گردشگر نه فقط برای دیدن یک ساختمان ، بلکه با فرهنگ ما روبرو می شود ، بنابراین در چنین مکان هایی باید احساس مسجد ایجاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *